Köpvillkor Mörk & Söner

Vi förbehåller oss rätten att ändra våra köpvillkor.

Minimiålder

Du måste vara 18 år eller äldre för att få handla i vår webshop

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms om inget annat anges. De begagnade sadlarna har momssatsen 0, då vi förmedlar dessa sadlar åt kund. I kundvagnen kan man se det totala priset för alla varor. Eventuell avgift för frakt och faktura visas i kassan. Olika kampanjer/erbjudande och kundklubbsrabatter kan aldrig kombineras.

Orderbekräftelse

Vid beställning skickas en orderbekräftelse till angiven e-mailadress. Var gos läs igenom och kontrollera denna orderbekräftelse så informationen i den stämmer med det som du beställt. Meddela oss på Mörk & Söner omgående vid eventuella felaktigheter.

Ångerrätt

Vi tillämpar distansavtalslagen. Du har ångerrätt i 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa den dag du hämtar ut din vara hos DHL Servicepoint-terminal. Vill du returnera en vara skall du meddela oss inom 14 dagar från detta datum (läs mer under returer). Då meddelar du oss ifall du vill lämna tillbaka den eller byta den. Vid byte till annan storlek står vi för frakten av den nya storleken till dig. Du står för all frakt då du skickar tillbaka varor till oss.
Reavaror och hästvårdsprodukter bytes ej.

Returer

Om du önskar returnera en vara så ska du först kontakta oss via mail (info@morkochsoner.se) Du har enligt ovan 14 dagars ångerrätt.
Du ska alltså meddela oss att du önskar returnera en vara inom 14 dagar från uthämtandet av din vara. Varan ska sedan vara oss tillhanda inom 14 dagar från att du meddelade oss om returen.
Returer som meddelas för sent, alternativt ankommer för sent, godkännes ej.
Vi justerar din Klarna-faktura alternativt återbetalar till ditt konto så snart vi mottagit och godkänt din retur.
Vid retur skall varan återlämnas i ursprungligt skick i oskadad originalförpackning. Alla etiketter skall finnas kvar och den får ej vara skadad/smutsig. Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt prova den. Om varan skadas eller smutsas ned för att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. (Prova därför tex alltid täcken med ett rent lakan under för att undvika att hår fastnar osv.) Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket (se nedan), inte mot postförskott.
Vid byte av samma vara till annan storlek betalar vi den nya frakten från oss till dig. Du står alltid för transportrisken vid retur. Fraktkostnad och eventuell faktureringsavgift återbetalas ej vid retur.
Alla returer ska skickas till vår butiksadress, lämpligtvis genom Postnord. Vi har inga retursedlar.

1: Som vanligt brev

Detta alternativ är det billigaste för dig som kund.

Förutsättningarna för att det ska komma direkt till vår brevlåda är dock att paketet inte är större än måtten 27×12,5x34cm.
Om paketet är för stort för att läggas i vår brevlåda kommer det istället att skickas till utlämningsstället Ica Kvantum Götene. Vi hämtar returpaket på utlämningsstället så fort vi har möjlighet. Dock kan detta dröja några dagar. Tänk på att vi inte kan justera din Klarna-faktura eller återbetala ditt konto fören vi hämtat ut och kontrollerat din retur. Håll koll på eventuellt förfallodatum på din faktura så du inte får påminnelseavgift. Riskerar fakturan att gå ut innan vi hinner hämta din retur är det bättre du betalar fakturan och sedan får återbetalning från Klarna. Att ha koll på förfallodatumet ligger på kundens ansvar.
Altenativt kan större paket skickas som “företagspaket” då du lämnar in det. Se alternativ 3 nedan. (sadlar ska alltid skickas som företagspaket)
2: Rekat brev
Ett rekat brev innebär att brevet är spårbart om det skulle komma bort på vägen. Då det är du som kund som alltid står för risken vid returfrakt kan detta vara att rekommendera, särskilt vid värdefulla varor.
3: Företagspaket
Större paket (dvs de som inte går ner i vår brevlåda) kan skickas som företagspaket. Då kommer de direkt till vår butiksadress. Detta alternativ är något dyrare.
OBS! Sadlar ska alltid skickas som företagspaket, annars debiteras du som kund en avgift på 200kr/sadel.
Adress:
Mörk & Söner
Järnvägsgatan 23
533 30 Götene
0511- 506 80

Kostnader

Fraktkostnad:
Fraktkostnad inom Sverige: För närvarande 79kr, fri frakt vid köp över 2500kr (undantag sadlar). Vid skrymmande varor kan extra fraktkostnad tillkomma. Vi meddelar detta omgående i samband med din order.
Fraktkostnad sadlar: 500kr/sadel
Fraktkostnad inom norden: För närvarande 300kr.
Vi skickar tyvärr inga sadlar utanför Sverige pga för dyr fraktkostnad.
Vi levererar tyvärr inte utanför norden pga för dyr fraktkostnad.
Fakturakostnad: 29kr

Betalsätt

Vi erbjuder Payson, Klarna, Swish och direktbetalning till BG som betalsätt. Vid fakturering tillkommer en fakturakostnad på 29kr. Vi tar ej emot utländska kort.

Reavaror/Kampanjer

Ingen ångerrätt/öppet köp/byte gäller på reavaror, hästvårdsprodukter samt beställningsvaror (beställningsvaror=varor som vi inte har i lager utan beställer hem specifikt till dig). Rea/kampanj gäller så långt lagret räcker.

Hantering av personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet.

Leveranser – Leveranstid

Vår leveranstid är 2-10 dagar (Vi skickar oftast iväg dina varor redan samma dag eller dagen efter din beställning). Leveranser sker ej lördag, söndag samt andra helgdagar. Vi ansvarar ej för eventuella förseningar via transportbolag eller leverantörer.

Tryckfel/Lagerfel

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och lagersaldofel i hela webshopen. Mindre avvikelser mellan bild och verklig produkt kan förekomma. Om en vara är slut trots att du kunnat beställa den i webshopen meddelar vi dig detta via mail. Du avgör då om du vill ha resterande produkter sända till dig eller om du vill vänta in den restnoterade produkten. Frakt tillkommer även för restprodukter.

Leveranssätt

Du kan välja att få paketet skickat till dig eller att hämta ut ditt paket i butiken för att slippa fraktkostnad. Väljer du alternativet “Hämta i butik” ska varorna hämtas inom 14 dagar från att du får meddelande om att din order är klar att hämta ut.
Vi skickar alla varor till närmste DHL Service-point terminal. Du får ett meddelande när de finns tillgängliga att hämta ut. Tänk på att ångerrätten börjar löpa från den dag varorna finns att hämta på terminalen.
Vi skickar tyvärr ej varor direkt till din brevlåda då vi vill kunna spåra våra sändningar och få ett kvitto på att du hämtat ut din vara från oss.
Om du väljer att hämta varorna i vår butik i Götene så tar du med dig legitimation och orderbekräftelse. Vill du byta eller lämna tillbaka en produkt som du köpt i webshopen i butiken går detta också bra men du måste ta med dig ditt orderformulär. Om du vill skicka ett bud för att hämta ut dina varor i butiken meddelar du oss detta först. Ombudet ska ha med sig legitimation vid uthämtningstillfället.

Ej uthämtat paket

För ej uthämtat paket faktureras du som kund en avgift på 300 kr. Detta eftersom returen av outhämtade paket belastar oss som företag med denna avgift. Ej uthämtad vara omfattas inte heller av ångerrätten eller lagen om öppet köp.

Reklamationer

Meddela oss alltid först via mail om du vill reklamera en vara info@morkochsoner.se
Upptäcker du skador på ditt paket redan vid mottagandet ska du ange detta vid uthämtningstillfället. Om någon produkt i din beställning är skadad eller felaktig ska du reklamera den inom skälig tid från det att felet upptäckts. För att vi ska hantera reklamationer ska varan vara ren och kvitto ska kunna uppvisas. Du ska även meddela oss varför du reklamerar varan samt kontaktuppgifter till dig. Vi behandlar reklamationer så snabbt vi kan.
Om du ombeds skicka in din reklamationsvara till oss för vidare bedömning står du för returfrakten. Om sedan reklamationen godkänns ersätter vi returfrakten förutsatt att vi erhåller originalkvitto från dig för denna frakt. Godkänns inte reklamationen ersätts inte returfrakt och ej heller eventuell ny frakt för denna vara.

Presentkort

Presentkort kan för närvarande endast köpas och brukas i butiken, ej i webshopen.

Sadlar

Du får köpa/ låna hem både nya och begagnade sadlar för att prova under ansvar. Sadlar lånas endast ut om du hämtar dem i butiken, vi skickar inte för provning. Då får du köpa sadeln för att sen ha 14 dagars öppet köp du hinner prova den på. Sadlar ska returneras i samma skick som när du fick dem. Extra stor försiktighet gäller de nya sadlarna. Så fort man sätter stigläder på dessa eller lutar dem mot en vägg osv kan märken uppstå och de betecknas då inte längre som nya. Vi återbetalar inga summor för köpta sadlar som återsänds i sämre skick än när du mottog dem. Lånar du hem sadlar som skadas/slits blir du ersättningsskyldig.
Är du osäker rekommenderar vi att du bokar en sadelinpassning där det är vår sadelinpassare Jennie Mörk som har ansvaret för att sadlarna inte skadas under provning.

Vid tvist hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden
Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.

Tack för att du handlar hos oss!